torsdag 12. januar 2017

Kylling med hvitvinssaus og søtpotetbåter

Vi fikk noen helt fantastisk gode kyllingfileter levert i en kasse fra Fritt&Vilt og disse brukte jeg til å lage en knallgod søndagsmiddag som falt i smak hos oss alle 4.



Kyllingfiletene er mye større og saftigere enn de vi kjøper til vanlig så de krever litt lenger steketid.
Og sausen ble til på slump, men jeg har notert meg sånn cirka hvordan jeg lagde den, så må man bare smake til.

Ingredienser:
3 store kyllingfileter
2 store søtpoteter (evt 3-4 mindre) i båter
salt og pepper
olivenolje
evt litt smør til steking

Saus:
1 sjalottløk, finhakkes
1 dl hvitvin
1 dl kyllingkraft (bruk gjerne en halv buljongterning og 1 dl vann)
2 dl matfløte
1 toppet teskje dijonsennep
olje
evt en dæsj soyasaus

Sett ovnen på 200 grader. Start med å skjære søtpotetene i passe båter, legg dem på et bakepapirkledd stekebrett og ringle over olje. Dryss over litt salt (jeg bruker maldonsalt) og litt pepper. Sett stekebrettet i ovnen.

Renskjær kyllingfiletene og krydre dem med det du ønsker. Jeg brukte bare salt og pepper. Brun lett i litt olje og gjerne en dæsj smør i panna på begge sider, ha over i ei ildfast form (hell over stekefettet fra panna) og sett i ovnen på rist over søtpotetene. Stek i 20-25 min avhengig av størrelsen på filetene (stikk med en skarp kniv i dem når du tror de er ferdig. Er kraften som siver ut blank er de ferdige). La hvile i 10 minutter før du serverer dem. Hell kraften fra forma oppi sausen.

Hvis ikke søtpotetene er møre og har fått litt farge når du tar ut kyllingen kan du skru opp temperaturen til 220 og la dem stå til kyllingen er ferdig hvilt.

Mens kjøttet står i ovnen lages sausen. Fres løken i olje i ei gryte til den er blank og myk. Ha i hvitvinen og kok til den er nesten helt kokt inn. Ha så i kyllingkraften og kok inn til væsken er halvert. Ha i dijonsennep og matfløte og kok opp, la småkoke et par minutter. Smak til med evt mer sennep, litt soyasaus og litt pepper. Hvis sausen virker tynn kan du ha i litt maizenajevning.

Nyt et herlig måltid :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)