fredag 23. november 2012

Mer brød

Siden jeg hadde kulturmelk igjen fra fullkornsbrødbakingen fant jeg ut at jeg kunne bruke resten av den i jakten på det perfekte hverdagsbrød. Jeg synes holdbarheten på de brødene jeg pleier å bake er litt dårlig, dvs de blir litt fort tørre, så da tenkte jeg at litt mer havregryn og kulturmelk kanskje kunne gjøre susen. Og etter å ha smakt på et par skiver med deilig lunkent nybakt brød tror jeg at jeg nærmer meg.

Her er sånn ca det jeg hadde i:
3 dl sammalt rug grov
6 dl sammalt hvete grov
10 dl hvetemel
3 dl kruskakli
3 dl havregryn
1 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1,5 ts salt
1 fersk gjær
5 dl kulturmelk, lunka
5 dl vann, lunka
2 ss olje

Bland alt det tørre, rør ut gjæra i vannet, og ha resten av ingrediensene i bakebollen. Juster konsistensen med hvetemel. Deigen kan være litt klissete, men skal ikke sitte fast i bollen. Elt 10 min i kjøkkenmaskin og hev i 45 min. Kna deigen godt og form to brød. Has i smurte former og etterheves i 40 min. Stekes nederst i ovnen ved 200 grader i 35-40 minutter. Avkjøl på rist og kos deg med et luftig og grovt smakfullt brød:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)