mandag 4. mars 2013

Svinefilet og båtpoteter

Dette er enkel og god middag, perfekt søndagsmiddag, men kan nytes på en hvilken somhelst dag. Renskjær svinefileten (indrefilet), smør et godt lag med pesto rundt hele fileten og pakk den inn i 4-5 serranoskinke-skiver. Du kan gjerne bruke hjemmelaget pesto som jeg har blogget om tidligere. Som tilbehør hadde vi greskinspirert salat, gresk dressing og båtpoteter.







Båtpotetene er poteter delt i 6 båter (litt avhengig av størrelsen på potetene da), så rulles de i en god olivenolje og krydres etter ønske. Det er VELDIG godt med litt rosmarin strødd over og noen klyper maldonsalt. Jeg ventet med krydringen til etter de var ferdig stekt slik at jeg kunne ta av noen ukrydra til minstemann i huset. Plasser potetbåtene utover en bakepapirkledd stekeplate og stek på 225 grader i 25 min. Så skrur du over til varmluft, skrur ned varmen til 215 grader og setter inn svinefileten(e) og steker i 15-17 min til. Svinefiletene kan settes inn i ei ildfast form på rist over potetene som står nederst i ovnen.
Hvis du vil ha potetene mer stekt kan de stå i 5-10 min til mens kjøttet hviler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)