mandag 26. august 2013

Bursdagsselskap

I anledning min datters 4 års dag var det mye som skulle lages. Men med litt planlegging fikk jeg spredd jobben litt utover, så det ble mer kos en stress.  En uke i forveien bakte jeg pizzasnurrer og heiv i fryseren. Så ble det kakebaking og cakepopslaging i dagene før.
Her kommer oppskriftene, og jeg var ganske så fornøyd med at ALT fikk bein å gå på og ungene spiste både 2 og 3 pizzasnurrer hver og kunne visst gjerne hatt mer:-)


PIZZASNURRER 
1 fersk gjær
3 dl lunkent vann
2 ss olivenolje
1 ts salt
8-9 dl hvetemel 

Fyll:
1 glass tomatpuré
0,5 dl melk
Litt oregano
1 skinkeboks (jeg brukte Jaka Bov)
200 g revet ost

Rør ut gjæra i lunkent vann. Ha i olje og salt og bland i mel til deigen blir smidig og ikke klisser. Elt i 5 min og la heve i 30 min. Skjær/hakk skinka i små firkanter (jo mindre de er, jo lettere blir det å rulle etterpå). Kjevle ut deigen til en avlang leiv(ca 20x30 cm). Bland tomatpuré og melk med litt oregano og evt pepper og smør utover deigen. Ikke smør helt ut til kanten på den ene langsiden, hold deg 1 cm innafor. Dryss på skinke og ost og rull sammen deigen fra langsiden og skjær skiver som er ca 2 cm tykke og legg på bakepapirkledd stekebrett.
Etterhev i 20 min og stek midt i ovnen på 225 grader i ca 15 min.


Vaniljecakepops
0,5  pakke vaniljekrem
Hvit eller mørk sjokolade til dypping 
30 pinner
Strøssel

Sukkerbrød:
2 egg
200 g sukker
150 g hvetemel
2 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1,5 dl kokende vann

Visp egg og sukker til eggedosis, sikt i mel, bakepulver og vaniljesukker. Når du har en jevn røre blandes det varme vannet i. Ha i en liten langpanne og stek midt i ovnen ved 180 g i ca 30 min(stikk med en kakestikke for å se om den er ferdig). 

Når du er klar til å lage popsene smuldrer du opp kaka, blander i vaniljekrem til det har en konsistens som er lett å rulle til kuler. Rull cakeposene, ble drøyt 30 med den størrelsen jeg rulla. Dypp pinnen i smelta sjokolade og stikk inn i popsen. Sett kaldt i min 30 min før du dypper dem i smelta sjokolade og i ønsket strøssel. Jeg brukte Candy Melts kjøpt på Panduro og lagde halvparten med hvit sjokolade og halvparten med mørk. Hvis du ikke har noe å sette dem i kan du helle sukker i kopper/glass og sette dem i mens de stivnet. Jeg brukte en isopor-ring i tilleggtil sukkerfylt glass.


Sjokoladecakepops
30 pinner
Mørk sjokolade til dypping
Strøssel

Sjokoladekake:
2 dl sukker
1 egg
65 g smelta smør
1 strøken ss vaniljesukker 
1 ts bakepulver 
1 ss kakao
2,5 dl melk

Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt og bland i det tørre. Bland i melk og smør til det er blandet og ha i en bakepapirkledd liten langpanne eller en annen passende form.

Stek kaken ved 180 grader i 20-30 min (sjekk med en kakestikke om den er ferdig eller ikke). Avkjøl kaken.

Sjokoladekrem:
40 g romtemperert smør
1,5 ss kakao
100 g melis
75 g Philadelphia ost

Når du er klar til å lage popsene pisker du smør, ost og melis sammen, ha i kakao og pisk til du har en luftig krem. Smuldre opp kaken og bland sammen til en passe deig. Form deigen til små kuler, stikk pinne i hver kule som beskrevet for vaniljepopsene. Sett kaldt i minimum 30 min (jeg lagde faktisk mine dagen før jeg dyppa de). Dypp i sjokolade og strøssel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)