torsdag 30. april 2015

3 retters til Matvrakene - Hjemmelagde vårruller, Thom Ka Gai og Sjokoladebrulè med salt-karamellknekk

Her forleden hadde jeg besøk av Matvraksjentene igjen og vi storkoste oss i hyggelig selskap og med riktig så god mat.

Vi startet etegildet med vårruller med sweet chilisaus til, så hadde vi Thom Ka Gai suppe med kylling og til slutt en herlig sjokoladedessert.


Thom Kha Gai
Ca 12 cm galangalrot, i skiver
4 stilker sitrongress, i store biter
15 kaffirlime blader
5 røde chili, i store biter
2 rødløk, i tynne skiver
1 bunt vårløk, i skiver
2 bokser kokosmelk
1 liter kyllingkraft (jeg brukte 2 bokser med Jacobs kyllingkraft og 1 kyllingbuljongterning blandet i 5 dl vann)
4-5 kyllingfileter i biter (se an størrelsen på kyllingfiletene)
6-8 ss fiskesaus
Saften av 1 lime
litt sukker
Frisk, hakket koriander til garnityr

Jeg fikk alle ingrediensene på en av våre lokale "innvandrer"butikker, Vung Tau. De har et kjempestort utvalg av det meste:-) Kyllingen og kyllingkraften kjøpte jeg på dagligvarebutikken.

Start med å skjære opp alle ingrediensene slik det er beskrevet i ingredienslista. Galangal skrapes med en kniv for å få av skallet før den deles i skiver (ca 0,5 cm tykke). Legg kniven med siden ned oppå sitrongresset og gi et godt trykk før du skjærer den opp.

Kaffirlime-bladene kan med fordel brettes på langs med oversiden inn, ta tak i stilken og dra den nedover til den ryker. Dette gjøres for å få best mulig smak  ut av bladene. Noen ganger går hele stilken av og bladet deles i to, andre ganger går bare litt av. Du kan også ha bladene rett i gryta uten å gjøre 'operasjonen' som beskrevet her. Men det var slik vi lærte at det skulle gjøres når vi var i Thailand:-)

Kok forsiktig opp kokosmelken og tilsett galangal, sitrongress, chili, kaffirlimeblader og rødløk. Småkok i 5 min. Ha så i buljong/kraft og la det koke i 10-15 minutter.

Ha i kyllingbitene og vårløk. Smak til med saften av limen, fiskesaus, litt sukker og eventuelt litt soyasaus eller salt.

Dryss over hakket koriander like før servering.

Sjokoladebrulè med salt karamell
Dette var en fantastisk nydelig avslutning på måltidet. Oppskriften holdt til 10 porsjoner så jeg fikk meg en dagen etter også:-) Og selvom det ser litt avansert ut med temperaturmåler og sånn så var det veldig enkelt å lage.

Ingredienser:
150 gram mørk sjokolade, 70%
5 dl kremfløte
1 vaniljestang
5 eggeplommer
35 g sukker

Hakk sjokoladen og ha den i en bolle. Del vaniljestanga i to og skrap ut frøene. Kok opp fløten sammen med vaniljestangen og frøene. Hell vaniljefløten over sjokoladen mens du rører. La det stå til all sjokoladen er smeltet. Pisk eggeplommer og sukker til en luftig eggedosis og hell den varme sjokoladefløten over mens du fortsetter å piske.

Hell blandingen tilbake i gryta og varm langsomt opp til 75 grader. Hell brulèen i små skåler og avkjøl i minst 3 timer i kjøleskap.Jeg lagde de kvelden før jeg skulle bruke de.


Karamell:
200 g sukker
1-2 ts maldonsalt
0,5 dl vann

Kok opp sukkeret med salt og vann. La det koke til vannet er fordampet og du har en lett, gyllen karamell. La den stå 1 min og hell den i et tynt lag over brulèene. 

Avkjøl til karamellen er stivnet.

Server og nyt! 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)