onsdag 22. april 2015

Fyldig tomat- og paprikasuppe

I går lagde jeg tomat- og paprikasuppe til min skjønne Syforening. Jeg synes det er så greit med hjemmelaget suppe, for det er enkelt å lage og smaker alltid godt. Og denne gangen ble det veldig enkelt siden jeg fant ferdig 'skåldede' paprika på glass i butikken. Suppa forsvant før jeg fikk tatt bilde av den, så du må bare se for deg ei rødoransje, fyldig suppe.

Ingredienser (til 6-7 personer):
2 store løk, hakkes
2 hvitløksfedd, finhakket (eller presset)
1 gren rosmarin, finhakket
4 paprika, skåldede paprika* skjært i mindre biter (evt 2 glass ferdig skålda  paprika på glass)
4 bokser hakka tomater
2 bokser matfløte
salt og pepper
olivenolje til steking

Fres løk, hvitløk og rosmarin i oljen til løken er blank og myk. Ha i tomatene og paprika. Kok i 15 min. Bruk stavmikser til å jevne suppa, eller ta det i en blender. Når det er blitt ei jevn suppe har du i matfløten og koker opp. Smak til med salt og pepper.

Server gjerne med krutonger i suppa og baguetter til. Jeg synes det er veldig godt å ringle over litt god olje når suppa er i skåla, f.eks chili- eller basilikumolja fra Oliviers.

* For å skålde paprikaene deler du dem i to på langs, fjerner kjernen og legger dem på et stekebrett med skinnsiden opp, pensle med litt olje. Grill i ovnen til skallet er sort og legg de i en plastpose noen minutter. Fjern skinnet med en kniv.

Jeg prøvde meg også på en 'sukkerfri' dessert. Og da falt valget på en sjokoladebunn med Philadelphiakrem og friske bær. Jeg brukte Steviosa som søtningsmiddel. Ble knallgod med en kopp kaffe til. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)