torsdag 27. august 2015

Elsa sjokoladekake


Til vår datters 6 års dag tidligere i måneden gjorde jeg det for en gangs skyld enkelt når jeg skulle lage kake. Hun ville ha Elsa-kake og jeg så for meg å lage ei kake alà den vi hadde til 5-års dagen med ´barbiedukke´ med kakeskjørt, men når vi fant et så fint bilde som vi gjorde, så var ikke snuppa så kravstor, så da ble det ei kake i springform med spiselig bilde på toppen. 

Jeg brukte sjokoladekakeoppskriften jeg alltid får skryt for, men byttet ut glasuren med en sjokoladekrem.




Ingredienser kake:
3 egg
250 g sukker

Bland og sikt i:
160 g hvetemel
3 ss kakao
1,5 ts bakepulver
0,5 ts vaniljesukker

Has i vekselvis:
150 g smeltet margarin
1,5 dl vann

Ingredienser sjokoladekrem:
1 plate kokesjokolade (jeg brukte 70%)
4 ss kaffe
200 g romtemperert smør
150 g melis
1 egg

Fremgangsmåte kake:
Sett ovnen på 180 grader. 
Pisk egg og sukker til luftig eggedosis. Bland mel, kakao, bakepulver og vaniljesukker og sikt dette i eggedosisen. Bland lett til alt er blandet, ha i smeltet margarin og vann og bland inn. Hell over i en smurt springform (jeg brukte en på 24 cm). Sett inn midt i ovnen i 30 minutt. Dersom kaka ser ´fast´ ut etter 30 min kan du stikke i den og se om den er ferdig, men det kan være den må stå litt lenger.
Avkjøles i forma.

Fremgangsmåte sjokoladekrem:
Smelt sjokoladen sammen med kaffen i vannbad. Pisk smør og melis til det blir luftig. Ha sjokoladeblandingen i og pisk godt. Ha i egget og pisk til kremen er luftig. Sett den kremen i kjøleskapet i ca 10 min før du skal bruke den.

Jeg delte kaka i to og hadde sjokoladekrem mellom lagene samt rundt og oppå kaka før jeg kjevla ut fondanten og hadde den over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)