torsdag 19. mai 2016

Hjorteburger med chipotle aioli

Forrige helg grilla vi hjemmelagde hjorteburgere med hjemmelaget chipotle aioli som dressing. Som tilbehør hadde vi ovnsbakte søtpotet- og potetbåter. Skikkelig snadder!!


Denne aiolien kommer jeg garantert til å bruke mye som tilbehør til grillmat.

Til 4 voksne og 2 barn brukte jeg ca:

Hjorteburgere:
1 kg hjortedeig
2 egg
2 ts dijonsennep
1 ss brødrasp
litt salt og  pepper

Bland alt godt og form burgerne i ønsket størrelse. Jeg lagde dem på drøyt 100 gram hver. Grill dem slik du ønsker, men pass på at ikke de blir for hardt stekt for da blir de tørre.


Chipotle aioli:
1 egg
1 ts chipotle chili (pulver)
1 ts dijonsennep
1 fedd hvitløk
1-2 ss sitronsaft
Ca 1 dl rapsolje (eller annen nøytral olje)
litt salt 

Ha alle ingrediensene bortsett fra oljen i en høy beholder og bland med stavmikser. Ha i noen dråper olje og bland videre. Hell oljen i en tynn stråle ned i beholderen mens stavmikseren går til du har ønsket konsistens på aiolien. Smak til med salt og pepper og evt mer chipotle chili.


Jeg serverte med litt blanda salat til å ha sammen med burgerne og aiolien i brødet, samt ovnsbakte søtpotet- og potetbåter. 

Nam!!

Chipotle chili får man kjøpt i mange dagligvare butikker. Jeg brukte Santa Maria sin og den finnes f.eks på Coop Obs og Meny.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)