tirsdag 27. september 2016

Hvitløkssnurrer

Disse er enkle å lage og helt nydelige som tilbehør til suppe.

Ingredienser:

Deig
450 g hvetemel 
50 g kruskakli
0,5 pk tørrgjær
0,5 ts salt
3,5 dl lunkent vann
1 ss olivenolje

Hvitløkssmør:
100 g romtemperert smør
4 fedd hvitløk
1 håndfull kruspersille, hakket
litt pepper

Start med å lage deigen. Bland alt det tørre, ha i olje og vann og juster evt med mer mel hvis deigen er klissete. Elt deigen godt til den er blank og smidig. Hev til dobbel størrelse, ca 45 min. 

Sett ovnen på 200 grader og lag hvitløkssmøret mens deigen hever. 
Ha alle ingrediensene til smøret i en bolle/skål og bruk en gaffel til å blande det godt. 

Kjevle ut deigen til en firkant (ca 30x50 cm). Fordel smører ut over deigen og rull den sammen. Skjær deigen opp i ca 15 skiver og sett dem i en bakepapirkledd liten langpanne. Dekk til og la heve i 20-30 min.

Stekes ved 200 grader i 25-30 min. Hvis du ikke skal bruke de samme dag kan du steke dem litt kortere (20 min) og steke de 10 min når du skal servere dem. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)