fredag 6. april 2018

Shepherd's pie

Jeg lagde en nydelig Sheperd's pie til damene i syforeningen og den falt virkelig i smak. Så selvom jeg glemte å ta bilde av herligheten før vi spiste må jeg bare skrive ned oppskriften så jeg har den til senere. Dette er virkelig verd å prøve.

500 g lammekjøttdeig
1 stor løk i skiver
2-3 gulrøtter i terninger
1 boks maiskorn
2 ss fersk basilikum, hakket
2 ss hvetemel
5 dl mørk buljong
1 boks knuste tomater (evt hakkede)
0,5 ts pepper

1,5 kg poteter, skrelt og skjært i grove biter.
75 g smør
2 dl melk
0,5 ts malt muskat
salt
pepper

litt revet ost
smør til steking/pensling

Kjøttsaus:
Stek lammedeigen sammen med løken til løken er myk og kjøttdeigen stekt. Tilsett gulrøtter, mais, urter og pepper (bruk gjerne pepperkvern).

Dryss over hvetemelet og bland, la det steke videre et par minutter før du har i buljong og tomater. La det småkoke i 20 minutter.

Potetstappe:
Kok potetene møre. Mos dem og rør inn smør og melk. Smak til med salt, pepper og muskat.

Ha kjøttsausen i en dyp ildfast form (jeg brukte Le Creuset gryta mi denne gangen). Fordel potetmosen som et lokk over kjøttsausen. Smør på smeltet smør på toppen. Prikk lett med en gaffel og strø over litt revet ost hvis du ønsker.

Stekes i 30-40 min på 200 grader til den er gyllen.

Jeg lagde retten et par dager før jeg skulle servere og stekte den da i 30 min, før jeg avkjølte den og satte den i kjøleskapet.

Server med godt brød/baguett til.

Til dessert hadde vi en frisk og god "ostekake på glass".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)