lørdag 14. november 2020

Favoritt rødvinssaus

Lenge siden forrige gang jeg la ut noe på bloggen. Jeg bruker oppskriftene herfra om og om igjen, så det er som min egen lille oppskriftsbok. 

Men nå har jeg en datter som har blitt så glad i å bake, lage mat og holde på på kjøkkenet. Og hun elsker denne rødvinssausen, så nå er det på tide å konvertere den fra mine skriblerier på en lapp til noe litt mer forståelig:-)


Ingredienser:

1 sjalottløk, finhakket 

5-6 hele pepperkorn

1 laurbærblad

Et par kvaster timian

2,5 dl rødvin

2,5 dl kjøttkraft (eller utblandet mørk buljong)

En dæsj soyasaus (tipper ca 1 ss)

En klype salt

1 ss smør


Fremgangsmåte:

1. Fres sjalottløken i litt olje på middels varme til den er myk.

2. Ha i pepperkorn, timian, laurbærblad og rødvin.

3. Kok inn til ca 1/4.

4. Ha i kjøttkraften og kok inn til halvparten.

5. Sil sausen over i en annen beholder og ha den tilbake i gryta.

6. smak til med soyasaus og salt.

7. Monter sausen med smør (dvs å piske inn kaldt smør slik at sausen blir blank og fin rett før servering)

Ønsker man en tykkere saus går det an å ha i litt maizena utrørt i vann før man monterer sausen. 

Sausen er veldig god til lam, okse og viltkjøtt. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)