mandag 23. september 2013

Biff med peppersaus


Ofte er det enkle det beste, og det synes jeg stemmer veldig bra i forhold til biff (vi pleier å ha ytrefilet pga smaken i kjøttet). Så her er det kjøttet som er midtpunktet, men en god saus er alltid hjertelig velkommen. Her fikk den følge av asparges, pommes frites og hjemmelaget peppersaus. En saus som er utrolig enkel å lage, som passer til det meste av kjøtt (iallfall biff, kylling og svin).

Saus
1 sjalottløk
1 ss peppermix
2 ss olivenolje
1,5 ts mel
1,5 dl buljong
1 dl matfløte
Salt

Varm oljen i ei gryte, ha i finhakket sjalottløk og peppermix. Fres i ca 5 min til løken er blank og myk. Dryss over melet, rør godt og ha på væsken. La det småkoke i 5 min og smak til med salt.

Steking av biff
For perfekt stekt biff følger jeg denne framgangsmåten: smelt godt med smør i stekepanna. Krydre biffene godt med pepper og litt salt og legg dem i når smøret har blitt nøttebrunt. Brunes i 2-3 min på hver side på sterk varme før  de legges over i ei ildfast form og stekes videre i midt ovnen på 200 grader i 6-7 minutt. Tas ut av ovnen og får hvile like lenge som de var i ovnen. Dersom de er tynne eller du ønsker dem mer enn medium stekt justere du både tid i ovnen og hviletid deretter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)