torsdag 16. januar 2014

Bananmuffins uten sukker

Vi hadde noen bananer på kjøkkenbenken her som var blitt litt for modne til å spise, så jeg lot de ligge en dag til og slang dem i fryseren med skallet på. Når dagen så kom til at jeg var klar til å bruke dem, tinte jeg de og brukte de i noen veldig gode bananmuffins som falt veldig i smak hos barna og også hos oss voksne.

Ingredienser:
3 veldig modne bananer
Ca 120 g flytende honning (jeg brukte ca 1/3 av en flaske akasiehonning)
1 egg
150 g hvetemel (kan byttes ut med fullkornshvetemel hvis man vil ha det enda 'sunnere')
50 g havregryn
1 ts bakepulver
(Evt 1 ts vaniljesukker)

Sett ovnen på 180 grader.
Mos bananene med en gaffel i en bakebolle. Jeg trengte ikke mose noe særlig siden bananene hadde hatt seg en tur i fryseren. Jeg skar av tuppen av bananen og klemte innholdet ut av hullet. Når bananene er most fint har du i honningen og egget og rører til alt er godt blandet. Rør i resten av ingrediensene og fordel i muffinsformer, ca 2/3 fulle. Jeg har muffinsformene i muffinsbrett, men det er ikke avgjørende for et godt resultat.

Stek i 15-20 min, stikk i dem for å se om de er ferdige etter maks 15 min. Bør Avkjøles litt før de spises for bananen holder seg veldig varm!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)