onsdag 14. mai 2014

Nanbrød

Endelig fikk jeg prøvd meg på å bake nanbrød igjen. Det er årevis siden siste jeg lagde disse knallgode brødene, og hadde nesten glemt hvor lett det er. Denne gangen ble det helt enkle nanbrød uten noen smaksforsterkere som hvitløk eller koriander. Hvis man vil ha de litt mer spennende så kan man f.eks skjære tynne skiver av hvitløk og kjevle nedi før man setter de i ovnen, eller man kan blande finhakka koriander med smør og pensle på før steking.



Ingredienser:
1 pk tørrgjær
4 ss melk, lunken (jeg varmer melka i et glass stående i varmt vann noen minutter)
2 ss sukker

450-500 g hvetemel
0,5 ss bakepulver
0,5 ts salt
1,5 dl melk
1,5 dl yoghurt naturell
1 egg, lett sammenvispet
2 ss smør, smeltes

Bland tørrgjær, melk og sukker og la det stå til det begynner å skumme (tar noen minutter). Ha gjærblandingen sammen med alt det andre i bakebollen. Elt med kjøkkenmaskin i ca 10 min til deigen er blank og smidig (noe lenger for hånd). Hev deigen i 1 time. Hvis du vil steke brødene på bakesten setter du den midt i ovnen ca 20 min før utbaking og setter temperaturen på maks. (Hvis du bruker vanlig stekeplate må den også stå inne en stund før brødene skal inn.)

Ha deigen på et melet underlag og elt inn mer mel hvis deigen er veldig klissete. Rull 6 boller og kjevle dem ut til de er avlange og ca 5 mm tykke. Legg så mange du får plass til på bakestenen/stekebrettet og stek i ca 5 min (følg med på brødene mot slutten av steketiden så ikke de blir svidd). Jeg fikk plass til 3 av gangen. 


Avkjøl brødene på rist og pakk dem inn i et kjøkkenhåndkle til de skal serveres. De er også supre å fryse.

Perfekt tilbehør til Kylling Tikka Masala

Kos deg:-)







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)