onsdag 14. mai 2014

Tikka masala med kylling

En skikkelig god saus med indiske smaker er en av mine store favoritter. Jeg fikk så lyst på noe skikkelig godt her om dagen og da falt valget på Tikka Masala. Jeg gjorde klart så mye jeg kunne dagen i forveien så kjøttet fikk ligge lengst mulig i marinaden. Resultatet ble en blanding av en oppskrift fra Trines matblogg og en oppskrift jeg hadde etter å ha vært på matlagingskurs hos Niru (Masala Magic) i Oslo.


Jeg brukte 5 kyllingfileter og fikk en god del nydelige rester;-)

Marinade:
1 dl yoghurt naturell
2 fedd hvitløk
1 ss revet, fersk ingefær
0,5 sitron, saften
1 liten neve koriander, finhakket
1 ts salt
0,5 ts chilipulver
1 snau ts korianderfrø, malt
3 ts tandoori masala

Bland alle ingrediensene til marinaden, skjær kyllingfiletene i 3-4 biter og ha alt i en pose. Klem på posen så marinaden blir godt fordelt. Legg i kjøleskapet over natten (evt et par timer på kjøkkenbenken).

Ha alt over i en ildfast form og stek midt i ovnen ved 225 grader i 12-15 min.

Saus:
1 ts malt spisskummin
1 drøy ts malt muskat
2 hvitløksfedd, revet
2 ss ingefær, revet
2 bokser hakke tomat (la de renne av litt i en sil så ikke det blir med så mye av den tynne tomatsaften)
2 ss tomatpuré
1 ts gurkemeie
2-3 ss rømme
2 dl matfløte
Salt etter smak
Olje
Hakket koriander til garnityr
evt chilipulver hvis man vil ha litt 'futt'

Varm godt med olje i ei gryte og ha i spisskummin og muskat. Fres et minutt og tilsett tomater, tomatpuré, hvitløk, ingefær og gurkemeie. La det koke et par minutterog ha i fløte og rømme. Når det er godt blandet har du i kyllingen og marinaden. Bland og smak til med salt og evt chili. La det trekke i 5 min. Server med ris, raita, mangochutney og nanbrød

Raita:
250 g yoghurt naturell (evt matyoghurt eller gresk yoghurt)
1 tomat, i små terninger
0,25 agurk, i små terninger
1 neve koriander, finhakka
Salt
Pepper

Bland alt og smak til med salt og pepper.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)