søndag 11. mai 2014

Red curry suppe

Jeg hadde Syforening her tidligere i uka og serverte red curry suppe etter inspirasjon fra Trines matblogg og Daimiskake ala mamma. Begge deler ble godt mottatt og jeg lovte å dele oppskriftene.
Her er suppa:


Ingredienser(nok til 7-8 damer):
5 kyllingfileter, strimlet
5 sjalottløk, i tynne skiver
3 hvitløksfedd, finhakket
2 røde paprika, i halve strimler
3 gulrøtter, i tynne staver
1 god ss revet, fersk ingefær
1 pk aspargesbønner, delt i 2
1 pk sukkererter
Ca 3 ss red curry paste (pass på styrken, jeg brukte Blue Dragon red curry paste og da var tre drøye ss helt perfekt mengde. )
2 bokser kokosmelk (dvs 8 dl)
5 dl kyllingbuljong (1 terning utblandet i en halvliter vann)
1-2 ts sukker
1 ss fiskesaus
2 ss soyasaus
1 håndfull grovhakket fersk koriander

Tilbehør:
Nudler

Kutt opp alle grønnsakene som beskrevet i ingredienslista. Fres sjalottløk, hvitløk, paprika og gulrøtter i olje til løken er blank og myk. Legg grønnsakene til side på en tallerken. Ha litt olje i gryta og tilsett currypasten. Fres den i et halvt minutt og ha i ingefær, kokosmelk og kyllingkraften. Ha i de stekte grønnsakene og kok opp. Smak til med sukker, fiskesaus og soyasaus. La suppa småkoke i 10-15 min. Ha i kyllingen mot slutten av koketiden til den er gjennomkokt. Ha i aspargesbønnene og sukkererter et par-tre minutt. Dryss over grovhakket koriander og server med litt kokte nudler.

Bruk gjerne andre grønnsaker enn det jeg hadde i, og kylling kan byttes ut med scampi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)