mandag 29. september 2014

Helstekt indrefilet med fantastisk saus

Det her er skikkelig luksusmat. Dessverre er ikke bildet så bra, men kjøttet, sausen og sausen er bare helt fantastisk nydelig så jeg var nødt til å lage et blogginnlegg om det. Bildet her er fra jeg hadde Matvrak forrige uke, og så lagde jeg omtrent samme retten i anledning min brors bursdag i går. Og det ble mottatt med mye "mmm" begge gangene og "kan jeg få skje til sausen?"


Begge gangene serverte jeg med hasselbakte poteter, den ene gangen med en smør og hvitløksblanding og den andre gangen med smør og ost på. Tilbehøret varierte jeg også litt. Første gang etter inspirasjon fra Trines matblogg med asparges, spinat og saltbakt småløk og i går med soppstuing med kantarell og østerssopp.

Her kommer oppskrift på tilberedning av kjøttet, hasselbakte poteter og soya-rødvinssaus.

Ingredienser (til 4 personer):
800-900 g indrefilet av okse (beregn drøyt 200 g pr person)
8 jevnstore poteter
evt en neve revet ost
Salt
Pepper

Saus:
1 stor sjalottløk (evt 2 små), finhakkes
2 ts tomatpurè
1,5 dl oksekraft (jeg brukte Jacobs)
1 dl vann
1,5 dl rødvin
4 ss balsamicoeddik
6 ss soyasaus (f.eks Kikkoman)
1 laurbærblad
1 'stilk' timian revet i biter
1 ss smør
nykverna pepper
+ 1 ss kaldt smør til å montere sausen helt til slutt

Start med å skrelle potetene og skjære skiver av dem (ikke helt igjennom). Jeg pleier å legge poteta oppi ei tresleiv og skjærer så tynne skiver med en god kniv (kniven treffer kantene på sleiva så du jeg unngår å kutte helt igjennom). Plasser potetene i en ildfast form og enten legger du på ei skive smør på hver potet i tillegg til å salte, eller så smelter du smør med et finhakka hvitløksfedd og fordeler dette over potetene. Sett forma mitt i ovnen i 30-40 min på 225 grader til potetene har blitt møre. 

Det gjør ikke noe om de står lenger enn at de har blitt møre, men for å få alt ferdig samtidig er det viktig at de har blitt møre FØR du tilbereder kjøttet.

Skjær av eventuelle hinner på kjøttet og bind den opp hvis det er stor variasjon i tykkelsen på kjøttstykket. Krydre med salt og pepper og la den ligge i romtemperatur en times tid før du skal steke den. Brun den på alle sider i smør i stekpanna. Ha den over i en ildfast form, sett i steketermometer og still det på 57 grader. Skru ovnen ned til 125 grader og luft ut av den til temperaturen har sunket til riktig grader. Stek til ønsket kjernetemperatur er nådd (ca 30 min tok det på min). 

Sausen er veldig enkel å lage og blir veldig god hvis den får kokt godt inn. Fres den hakkede sjalottløken i smør i ei gryte til den er myk og blank. Ha over tomatpurè og fres i et par minutter til. Ha så i resten av ingrediensene med unntak av smøret og kok inn til halvparten. Smak til med evt mer soyasaus, salt og pepper og kok litt til. La den stå og putre mens resten blir ferdig. Når alt nærmer seg klart skrur du ned tempen og rører inn en god klatt smør for å montere sausen. Nå må den IKKE koke mer.

Når kjøttet er ferdig stekt tar du det ut av ovnen og dekker til forma med aluminiumsfolie. Skru opp gradene til  220 grader varnluft og sett inn potetene igjen. Dryss gjerne over litt revet ost. Sett timeren på 12-15 min som hviletid på kjøttet. 

Skjær opp kjøttet og server med ønsket tilbehør.

Nytes best med et glass god Rioja til:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)