fredag 14. august 2015

Saftig kylling med hvitvinsfløtesaus og grønsaker

Endelig fikk jeg prøvd ut den nye kombidampovnen til noe annet enn oppvarming av mat (som den forøvrig er helt suveren til). Jeg dampet kyllingfileter og gulrøtter på fulldamp 90 grader og etter 20-22 min var gulrøttene perfekte og kyllingen ferdig (skikkelig saftig!!). Jeg brukte steketermometer og satte det på 70 grader. Når det var ferdig krydra jeg filetene litt og bruna de såvidt i ei varm stekepanne.

Hvis ikke du har dampovn/kombidamp kan du bare steke kyllingfileten i ovnen på vanlig måte og f.eks woke gulrøttene i stekepanna.


I tillegg til gulrøtter hadde vi stekt sopp (med et lite dryss persille), villris og en fløtesaus med hvitvin i. Mmmm..se under bildet for oppskrift på saus:-)


Fløtesaus til kylling:
1 sjalottløk, finhakket
1 dl hvitvin
2 dl kyllingkraft/kyllingbuljong
1 dl fløte
1 ss smør
salt og pepper og evt litt finhakka eller tørka urter

Fres løken i smør til den blir blank og myk. Ha i hvitvinen og kok den nesten helt inn. Ha på kyllingkraften og kok inn til halvparten. Ha i fløten, litt salt og pepper og la det småkoke et par minutter. Tilsett evt mer krydder eller urter.

Bon apetit! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)