mandag 10. august 2015

Sitron- og pestomarinert breiflabb med deilig følge

Dette er skikkelig snaddermiddag. Utrolig mange gode smaker samlet i en rett. Ja, den er faktisk så god at når retten ble til så vant jeg en oppskriftskonkurranse hos Oliviers i Kristiansand med den. Så her er det mange Oliviers-produkter som er brukt, men du kan selvsagt bytte de ut med tilsvarende ingredienser hvis du ikke har Olivers sine deilige saker tilgjengelig.


Ingredienser (2 personer)
4-500 g breiflabb-filet
6 scampi
6 grønne asparges (knekk av den nederste delen)
2 ss O&CO’s olivenolje med sitron
2 ss O&CO’s olivenolje med chili
4 ss O&CO’s Pesto ala Genovese
2 ts O&CO’s Salt and herbs for fisk
En halv pakke O&CO’s trøffelpasta

Saus
1 boks matfløte
Ca 1 ss sitronsaft
Ca 2 ts fiskekrydder (f.eks Enghavs)
1-2 ss soyasaus
2 ts maizena utrørt i vann

Tilberedning:
1. Renskjær fiskestykket og del det i to
2. Pensle dem med sitronoljen og gni inn med urtesaltet
3. La fisken marinere i 15-20 min.
4. Skrell og rens scampiene og vend dem i chilioljen, settes i kjøleskapet fram til de skal stekes.
5. Smør på et godt lag med pesto oppå fiskestykkene og sett inn i forvarmet ovn på 200 grader i
30 minutt.




















6. Lag sausen: Bland alt utenom sitronsaften og kok opp. Smak til med sitronsaft og evt mer av
de andre ingrediensene. Hvis sausen er for tynn, tilsett mer maizena-blanding, eller tynn ut
med litt vann/fløte dersom den er for tykk.
7. Når det er ca 10 min igjen: Kok opp vann til pasta og vann til asparges
8. Kok aspargesen i 3 min.
9. Stek scampi i varm panne ca 2 min på hver side
10. Kok pastaen i 3 min

Anrettes på varme tallerkener og nytes med et glass hvitvin (f.eks Suavia Soave Vigne Nuovo 2010
(91982)) eller en frisk eplemost



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentarer:)